Pravidla

KST CARD GAME

Pravidla hry


Základní informace

Fantasy karetní hra doplněna o hody kostkou. Na náměty knižní série Kronika sil Temnot. Obsahuje karty se skutečnými dějovými prvky a postavami.

Počet hráčů: 2-8

Věk: 9+

Přibližná doba trvání jedné hry: 20 min - 3 h

Hráči jsou rozděleni na dva týmy: Safír (modrý) a Rubín (červený). Jejich členění a identifikace hráčů je uskutečněna rozdáním frakčních karet (speciální karta označená buď rubínem či safírem uprostřed). Hra (tzn. mnohé karty mají funkce, které ovlivňují "všechny protihráče, tzn. hráče jiné barvy") je nastavena pro skupinové vítězství, přesto však není nemožné protihráče stejné barvy vyřadit ze hry. Vyhrávají hráči stejné barvy, hned, jakmile všichni hráči jiné barvy odpadnou.

Autor hry: Petr Janečka

Datum vydání: 8/4/2020

Karty a jejich vzhled

Karty jsou rozděleny na:

Hlavní karty (Basic)

Rub těchto karet je označen žluto-černou malbou.

Každá karta má barevný okraj. Může mít okraj modrý (karta náležící safírovému hráči), červený (karta náležící rubínovému hráči) či oranžový (karta neutrální, tedy může ji držet jakýkoliv hráč)

Červené, modré a zčásti oranžové karty, mají v levém horním rohu znak. Jedno kolečko značí prvosvět, dvojkolečko značí dvojsvět.

Prostředek karty je pokrytý ilustrací a pod ní je umístěn název karty. Pod názvem karty je umístěno pole pro popis funkcí dané karty. Na některých kartách jsou vepsána čísla, která na konci tahu hráče interagují s hodem kostky. Některé karty jsou bez čísel, tedy mají pasivní schopnosti. Proto je důležité popisy karet číst. Karty s pasivními schopnostmi mohou mít efekt při každém kole, jiné interagují s ostatními kartami hráče.

Karty mohou mít na spodní části označení:

Afterlife

Toto označení nesou výhradně některé prvosvětové karty. Afterlife znamená, že při útoku protihráče na tuto kartu, se může hráč, který ji vlastní, rozhodnout, zda si kartu v linii ponechá či ji odhodí. Pokud se rozhodne kartu ponechat, musí na ni umístit jeden bod frakce. Tím se daná karta stane dvojsvětovou. Tedy platí schopnosti karty umístěné v popisku "Afterlife", nikoliv její dosavadní schopnosti. Pokud karta nemá dodatečný popis označený "Afterlife", funguje dále její dosavadní schopnost.

Budova

Tyto karty jsou karty prvosvětové, avšak nemohou být vloženy do vězení. Budova má funkci jako běžná prvosvětová karta, tedy vykládá se do linie a sledují se její schopnosti - pasivní či při hodu kostkou. Příklad pasivní schopnosti je karta Hradby - tato karta musí být na Hřbitov odhozena jako první, v případě útoku na jakoukoliv prvosvětovou kartu hráče, kterou má vyloženou ve své linii.

Resurrect

Označení "Resurrect" nesou výhradně karty dvojsvětové. "Resurrect" se aplikuje, má-li karta číslo, které bylo hráčem na konci jeho tahu hozeno kostkou. Karta s číslem, které koná "Resurrect", umožní hráči prohrabovat Hřbitovem jednu kartu po druhé od vrchu dolů, dokud nenarazí na svou první kartu označenou "Resurrect". Tuto vyvolanou kartu si bere do své ruky.

Speciální karty

Karty, které jsou označeny n rubové straně modro-fialovou abstraktní malbou.

Karty mají buď červený, modrý či duhový okraj.

Tyto karty se dají pouze vyvolat, buďto kombinací odhozených karet či jiným způsobem, napsaným na daných kartách.

Karty fungují na podobném principu jako karty basic. Při odhození musí být odhozeny zpět do balíčku speciálních karet.

Body frakce

Tyto karty jsou čtvercové karty 30 x 30 mm, označeny symbolem erbu na černém pozadí.

Symbolizují body frakce, tedy "spokojenost měšťanů či naděje frakce daného hráče".

Jakmile hráči dojdou všechny body frakce, prohrál hru.

Body frakce jsou umístěny na hromadě (v bance) uprostřed stolu vedle balíčku s hlavními kartami.

Hrací plocha

Prostředek stolu

Hráči sedí naproti sobě kolem prostornějšího stolu (příliš malý stůl se nedoporučuje, jelikož hrozí, že by se karty na stůl nevešly).

Uprostřed stolu se umístí hlavní balíček karet rubovou stranou nahoru (tak, aby na obsah karet nešlo vidět). (Hlavní karty či karty "basic" se označují žluto-černou malbou na rubové straně).

Vedle balíčku hlavních karet se umístí balíček speciálních karet rovněž rubovou stranou nahoru. (Speciální karty se označují modro-fialovou abstraktní malbou na rubové straně).

Vedle balíčku speciálních karet se umístí frakční body. (Frakční body se označují čtvercovým ořezáním a symbolem erbu uprostřed). Frakční body se umístí tak, aby nezasahovaly do "stolní zóny" hráče (čili prostoru, do kterého bude daný hráč vykládat své karty).

Během hry se vytvoří čtvrtý balíček zvaný Hřbitov. Zde se odkládají použité či odhozené karty. Odhazují se lícem vzhůru (tak, aby na obsah karty bylo vidět). Karty umístěné v Hřbitově se promíchají a vrátí zpět na místo hlavního balíčku karet (ovšem tento úkon se smí vykonat pouze tehdy, nezbyly-li už v balíčku hlavních karet žádné karty, které by hráč mohl sebrat.

Hrací (stolní) zóna hráče

Každý hráč se ujistí, že má před sebou na stole dostatek odkladového prostoru pro karty (tedy minimálně alespoň 50 x 20 cm)

Každý hráč si před sebe na stůl položí svou identifikační kartu barvy (tedy Safír nebo Rubín) lícem vzhůru (tak, aby každý hráč viděl, jakou barvu daný hráč zastupuje).

Vedle identifikační karty barvy si každý hráč položí šest bodů frakce.

Během hry hráč odhazuje karty na Hřbitov, či je vykládá. Pokud hráč vykládá prvosvětovou, dvojsvětovou či trojsvětovou kartu do své hrací zóny, vloží ji vedle své identifikační karty barvy. Na každou dvojsvětovou kartu musí vložit jeden frakční bod. Trojsvětové karty (tedy většina speciálních karet) se nenacházejí v hlavním balíčku basic karet, ale vyvolávají se. Na každou z nich musí hráč vložit dva body frakce.

Během hry dává také hráč karty protihráčů (tedy všech hráčů cizí barvy) do Vězení. Vězení je balíček karet, který hráč odkládá hned vedle své identifikační karty barvy rubovou stranou nahoru (tak, aby na karty nebylo vidět). Před vložením karty do Vězení však hráč musí všem hráčům vězněnou kartu ukázat. Důležité je myslet na to, aby ve vězení byly pouze karty prvosvětové. Dvojsvětové karty či budovy protihráčů (hráčů cizí barvy) se rovnou odhazují na Hřbitov.

Pokud hráč vyrobí kartu Duhový kámen, pokládá tuto kartu na libovolnou vlastní vystavenou kartu prvosvěta. Tento úkon je hráč povinen vykonat, jinak nemůže kámen vyrobit. Duhový kámen pokládá na prvosvětovou kartu tak, aby byl schopen vidět na popis dané prvosvětové karty. Speciální karta Duhový kámen se pak během hry hráčem, který ji vlastní, nesmí ani vzít do ruky, odstranit, či přemístit na jinou prvosvětovou kartu.

Pokud hráč vyvolá speciální kartu Nosorožec, má na výběr, zda-li kartu umístí samostatně či ji někým "osedlá". Na kartu nosorožec se nevkládají žádné body frakce. Hráč může kartu Nosorožec "osedlat" podobně, jako v případě speciální karty Duhový kámen, tedy umístí kartu pod libovolnou prvosvětovou kartu, kterou má hráč již vyloženou. Umístí kartu tak, aby vrchní karta nezakrývala popis funkcí karty Nosorožce. Hráč smí, stejně jako v minulém případě, kartu položit pouze pod kartu prvosvětovou či samostatně. S kartou Nosorožec se po vyložení už nedá hráčem, který ji vlastní, jakkoliv pohybovat.

Začátek hry

Všichni hráči si nejprve vylosují svou identifikační kartu barvy. Poté si ji vyloží před sebe. Každý hráč si vedle této karty umístí také šest bodů frakce.

Každý hráč si lízne čtyři karty z hlavního balíčku karet.

Všichni hráči si hodí kostkou a ten, kdo hodil nejvyšší číslo, začíná. Poté pokračuje hráč po jeho pravé ruce.

Hráčův tah

Na začátku každého tahu si hráč líže dvě karty z hlavního balíčku karet.

Hráč nejprve zkontroluje, zdali v ruce nemá kartu protihráčovy barvy (barva karty se identifikuje podle barvy jejího okraje). Najde-li protihráčovu kartu ve své ruce, musí okamžitě jednat:

Má-li protihráčovu prvosvětovou kartu: tuto kartu hráč neprodleně všem hráčům ukáže a následně ji odloží rubovou stranou nahoru vedle své identifikační karty barvy, do Vězení.

Má-li protihráčovu dvojsvětovou kartu: tuto kartu hráč neprodleně odhazuje na odkladový balíček karet čili Hřbitov.

Má-li protihráčovu prvosvětovou kartu označenou "budova": tuto kartu hráč musí neprodleně odhodit na Hřbitov, nikoliv do Vězení.

Hráči mohou v ruce zůstat pouze karty jeho vlastní barvy či karty akční (tedy karty, označené oranžovým okrajem)

Hráč může za svůj tah zahrát pouze dvě karty s tím, že výše uvedené úkony (tedy odhození karet na Hřbitov a vložení karet do Vězení se jako tah nepočítají.

Hráč může vyložit svou prvosvětovou kartu do své linie, dvojsvětovou kartu, oranžovou (tedy akční) kartu, která má označení prvosvěta, či zahrát akční kartu. Akční karta má oranžový okraj a používá se odhozením na Hřbitov a následně vyřčeným konáním. Pokud hráč vyvolává speciální kartu (například odhazuje tři karty "svitek" a vyvolává kartu "Drak") počítá se tento úkon jako jedno zahrání. Hráči tedy stále zbývá jedno další zahrání.

Jakmile hráč odehraje dvě karty, hází kostkou. Sleduje, zda hozené číslo je shodné s číslem na některé z jeho vyložených karet v linii. Pokud shodné číslo najde, koná dle instrukcí napsaných na dané kartě u tohoto čísla. Nenalezne-li hozené číslo u žádné ze svých karet, končí tah a hraje hráč po jeho pravé ruce. (Poté, co hráč hodí kostkou, už nemůže žádnou kartu zahrát. Pokud má však vyloženou kartu "budova" - tržnice, která hráči umožňuje karty prodávat, může po hodu kostkou odhodit libovolné karty z ruky na Hřbitov za cenu jednoho bodu frakce.)

Důležité

Karavana

Karta Karavana se vyloží do linie jako prvosvětová karta. Na kartu hráč položí libovolný počet bodů frakce. Tento počet frakcí nesmí během svého tahu, jakkoliv měnit, ani ubírat či přidávat. Může pouze hodit kostkou na karavanu. Na konci tahu se může hráč rozhodnout, na kterou skupinu karet bude házet - na všechny karty či na karavany. Po hodu kostkou hráč nebude mít možnost svou volbu změnit. Pokud hráč hodí kostkou, aniž by oznámil, na kterou skupinu svých karet chce házet, hod se automaticky počítá pro všechny karty kromě karavan.

Pokud hráč hází na karavanu a hodí číslo dva, z banky si položí na kartu karavany dvojnásobek bodů frakce, které na ni měl. Pokud hodí číslo tři, vezme trojnásobek daného čísla z banky a vloží je na kartu karavany. V tuto chvíli má hráč možnost buď:

Karavanu ve hře nechat: jede další hráč a počet bodů frakce na kartě karavany zůstává, jaký nyní je.

Karavanu stahuje: Hráč vezme kartu karavany zpět do své ruky a veškerý počet bodů frakce přidá ke svým bodům frakce.

Pokud hráč hodí jakékoliv jiné číslo, než dvě a tři, a před hodem řekl, že hází na karavanu, končí tah a musí jet další hráč. Karavanu v tomto případě nesmí vzít zpět či ubrat či přihodit body frakce z karavany.

V případě zničení karavany protihráčem, přebírá protihráč všechny body frakce do své frakce a odhazuje kartu Karavany na Hřbitov.

Důležité je sledovat pasivní schopnosti karet, protože některé mají schopnost, že dokud jsou dané karty ve hře, karavana hráče je nedotknutelná. Musí se tedy nejprve odhodit tyto pasivní karty hráče.

Problematika schopnosti "Hráč hází ještě dvakrát"

Některé karty umožňují hráči házet vícekrát.

Hráč tedy hází kostkou tolikrát, kolikrát mu karta umožnila.

Pokud má hráč ve své linii vyložených více takovýchto karet, počty bodů si sečte. Tedy pokud má hráč vyložené dvě karty, přičemž obě říkají: "Hráč hází ještě dvakrát", hráč hází v tomto případě čtyři krát.

Pozor! Pokud hráč hodí znovu číslo, které opět umožňuje hráči házet vícekrát, hody se nesčítají, ale obnoví se jejich počet opět tím, že hráč znovu sečte všechny karty, které mu na daném čísle umožňují házet vícekrát.


Drak a ubírání bodu frakce každé kolo

Má-li rubínový hráč vyvolaného Draka ve své linii, každé kolo se všem safírovým hráčům odebírá jeden frakční bod. Každé kolo je v této situaci myšlen tah každého safírového hráče. Jakmile je na tahu safírový hráč, všichni jeho spoluhráči přicházejí o jeden bod frakce. S každým dalším vyloženým Drakem se tento efekt sčítá.

Konec hry

Hra končí, pokud všem hráčům jedné barvy dojdou frakční body. Hráči druhé barvy zvítězili týmově.

Hra končí, pokud v bance došly všechny body frakce. Hráč s největším počtem bodů frakce vyhrál a s ním i jeho tým.

Pokud hra skončí z jiného důvodu předčasně, rovněž vítězí hráč, který má nejvíce bodů frakce a jeho tým vítězí s ním.

Pokud má hráč body frakce rozmístěné na jakýchkoliv kartách ve své linii, a během kola jiného hráče přijde o všechny své body frakce umístěné u jeho identifikační karty barvy, zasažený hráč nemůže vzít jakékoliv body ať už z některých ze své linie či prodáním karet z ruky, a hráč hru prohrává. 

Email: peta.janecka@seznam.cz
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky